Monday, October 29, 2018

Teknokemia

etäpäivän tehtävä pt 3/3

Kosmetiikan markkinointi

-Mainosten tulee olla avoimia ja luotettavia, sillä niiden on annettava kuluttajille mahdollisuus perusteltujen valintojen tekemiseen.

-Mainonnan tulee olla rehellistä

-Kuvaa saa parannella erilaisilla ominaisuuksilla, mutta se ei saa olla harhaanjohtava. Harhaanjohtavaa voi olla esimerkiksi irtoripsien käyttö ripsiväriä mainostaessa.

-Kosmetiikan mainonnassa tulee myös ottaa huomioon yleisiä sosiaalisen vastuun periaatteita: esimerkiksi liiallista laihuutta ei saa ihannoida, toisten tuotteita ei saa halventaa ja turvallisuus tulee huomioida.

Kosmeettisen tuoteen toiminta

Antiperspirantit ja deodorantti:  Useimmissa antiperspiranteissa on alumiinisuoloja, jotka liukenevat hikeen, muodostavat hikirauhasten pinnalle ohuen geelikerroksen ja vähentävät näin hien määrää iholla useiden tuntien ajan. Antiperspirantti estää hikoilua.

Deodorantti ei estä hikoilua, mutta se tappaa bakteereja ja peittää hajun tuoksulla. Usein samassa tuottteessa on yhdistetty sekä deodorantin, että antiperspirantin ominaisuudet.

Aurinkosuojatuotteet: Aurinkotuotteiden tärkein ainesosa on UV-suodatin. Uv-suodatin estää ultraviolettisäteilyn pääsyä iholle. Ne joko imevät säteilyä itseensä tai heijastaa sitä pois itsestään.
Absorboiva eli kemiallinen UV-suodatin
Absorboiva UV-suodatin

Heijastava eli fysikaalinen UV-suodatin
Heijastavat UV-suodatin

KosteusvoideKun iholle lisätään kosteusvoidetta, sen sisältämä neste täyttää kuivien ihohiutaleiden ja ihon välisen ilmaraon paremmin kuin pelkkä ilma. Tämän nesteen taitekerroin on lähempänä ihon omaa ja siten se auttaa pikemminkin johtamaan valoa kuin heijastamaan sitä. 

Viime vuosina on myös kehitelty kosteusvoiteita jotka saavat luonnollisenkaltaisen rusketuksen iholle. Rusketus muodostuu, kun DHA ja ihon pinnalla olevat aminohapot reagoivat kemiallisesti marraskedessä. Reaktio on samanlainen, kun ruuanlaiton aikana tapahtuva ruskistumisprosessi. 

-Jasmin

No comments:

Post a Comment